Nötigt bröd

Fantastiskt lite halvgrovt bröd med nötter i som passar perfekt till grytor, soppor eller äta med bara smör och ost på. Vi hade brödet till färska räkor vilket var väldigt gott. Nötterna ger ett gott tuggmotstånd och en underbar smak till brödet.
 
25 gram jäst
2 msk honung
6 dl fingervarmt vatten
2 msk rapsolja
100 gram grovt rågmjöl
100 gram fint rågmjöl
600 gram vetemjöl special
3 tsk salt
180 valfria nötter (jag tog haselnötter och valnötter)
 
SMula jästen i en bunke och häll på vatten, honung och olja, blanda tills jästen löst sig.  Arbeta in mjölet och låt maskinen arbeta degen i 10 min eller förhand i 15 min. Blanda ner saltet och kör ytterligare 2 min och blanda sist ner nötterna. Ålasta in bunken och låt degen jäsa i upp till 4 tim. Sätt ugnen på 270 grader. Stjällp upp degen på mjölat bakbord och platta ut den till en rektangel, vik ihop den till en avlång limpa och lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Låt vila tills ugnen är varm. Sätt in brödet längst ner i ugnen och sparya in vatten, grädda i ca 10 min sänk sedan till 180 grader och grädda ytterligare 30 min. Tag ut brödet och låt svalna på galler.
 
 
Kram Ebba
 
Kommentera inlägget här: