Marmelad

Mycket rabarber här nu med jag måste säga att jag verkligen älskar rabarber. Plus att jag gillar att följa årstiderna och ta tillvara på det som varje årstid bjuder på. Denna marmeladen är riktigt god på ädelost eller varör inte servera den lite varm till vaniljglass.
 
300 gram rabarber
60 gram muskovadoråsocker
2 vaniljstänger
100 g syltsocker

Skär rabarberna i bitar och koka upp tillsammans med vaniljstång, lite vatten och muskovadoråsocker. Låt sjuda i ca 25 min till en krämig konsistens. Tag upp och dela vaniljstången, skrapa ur fröna och lägg i både vaniljstång och frön i kastrullen. Häll i syltsocker och koka kraftigt i 10 min. Häll upp marmeladen på väl rengjorda förvärmda glasburkar, förslut dem och låt svalna. Förvara i kylskåp, marmeladen klarar sig i någon månad.
 
 
Kram Ebba
Kommentera inlägget här: